Ervaringen van een beginnend meetser

  • Ik heb nu mijn 3e avontuur gemeesterd :)

    En nu merk ik al een dat ik tegen de randen van de 1.0 versie aanloop.

    Vooral de lage hoeveelheid vaardigheden van de spelers is erg lastig, maar de grove structuren in gevechten maakt het voor beginners die niet echt willen/kunnen rollenspelen wel erg leuk en makkelijk te volgen.

    Ik zit alleen nog wel met die rondes te kijken en te zoeken hoe ik dat moet gaan doen in ons 3e potje, vooral nu iemand een magische elven-ring heeft gevonden uit het zwarte everzwijn die maar 10 ronden actief kan zijn en veel charisma geeft. Vooral omdat degene die het mist aan rollenspel doet en alles met geweld oplost in onze groep die ring gevonden heeft:thumbsup:.

  • Welkom Berend Jan in de wereld van OdM.

    Je zegt dat tegen de randen loopt van versie 1.0, te weinig vaardigheden. Als je op zoek bent naar uitbreidingen dan heb je geluk want er zijn ondertussen meerdere versies van het OdM (dat wist je al). Binnenkort komt versie 5 uit in het Nederlands, in de tussentijd kun je al terecht bij de vorige versies, 2, 3 en 4. Elke versie is weer uitgebreider dan de vorige.

    Kijk eens op hetoogdesmeesters.com daar vind je van alles over de oudere versies. Zoek daar een lijst met vaardigheden en gebruik die in je groep. Niet alleen vaardigheden zijn er bij gekomen ook zijn er nieuwe heldentypen, zoals Heks en Zwerver.

    Maar laat je niet tegenhouden om zelf wat te bedenken, een bepaalde vaardigheid of eigenschap, een Volk uit GoT dat een speler graag wil zijn. De regels van het Oog des Meesters staat het toe om de regels van het Oog des Meesters naar eigen inzicht aan te passen. Alles staat in dienst van een fijne spelsessie met vrienden.

    Wat betreft spelrondes, daar heb ik geen ervaring mee, ik gebruik dat niet, misschien dat iemand anders hier op wil reageren. Hoe passen andere Meesters spelrondes toe in hun avonturen?

    Heel veel plezier met de volgende avonturen.

    jqK73sI.png

    Einmal editiert, zuletzt von Epicurus (27. Mai 2019 um 10:43)

  • misschien dat iemand anders hier op wil reageren

    "Willen" best wel. Maar OdM1 (en 2) heb ik amper gespeeld, en dat is 30 jaar geleden. Geen enkel idee meer hoe timing toen werd gehanteerd.

    ======================================================

    Sinjoor Elegast Vandervenga, ehem. Kuslik-Galahan
    Oberst des Ordens des zweifach geheiligten Famerlors.

    DVD-Profiler

  • Ik denk dat hier een onderscheid gemaakt moet worden tussen spelrondes en gevechtsrondes.

    Dat onderscheid was er ook al in OdM 1 t.e.m. 4. Het wordt ook in het Boek van de Regels van 1ste editie uitgelegd.

    Een spelronde komt overeen met ongeveer 5 minuten. In OdM 5 (en in de praktijk soms al eerder) is de spelronde weggevallen, en gewoon vervangen door een bepaald aantal minuten / uren indien nodig.

    Een gevechtsronde is de tijd waarin elke deelnemer aan een gevecht zijn/haar beurt kan afwerken. Heeft iedereen zijn/haar beurt achter de rug, dan is de gevechtsronde afgelopen en start een nieuwe gevechtsronde. Dat is in elke editie zo, van 1 t.e.m. 5. Wat je precies in een gevechtsronde kan doen, hangt dan weer af van de regeleditie die je gebruikt. Uitgedrukt in seconden is 1 gevechtsronde = 2 à 6 seconden.

    Tijdens gevechten gebruik je dus gevechtsrondes, bij andere spelsituaties spelrondes. Al hoef je de spelrondes enkel minutieus bij te houden / af te handelen wanneer het avontuur of de situatie daarom vraagt. Indien niet, dan gebruik je beter bvb: "na een voettocht van twee uren komen jullie aan bij de herberg", ipv: "na 24 spelrondes komen jullie aan bij de herberg". Dat laatste zou nogal sfeerbrekend zijn, en veel extra werk...

    Gevechtsrondes daarentegen zijn regeltechnisch precies afgebakend.

    Als een magisch voorwerp of iets dergelijks een aantal rondes werkt, dan moet daarbij vermeld staan of het om gevechtsrondes of spelrondes gaat. Een groot verschil!...

    Einmal editiert, zuletzt von Tsadir (3. Juni 2019 um 03:18)