Wereld Wiki

  • Hoi allemaal.

    Ik ben afgelopen weken begonnen met het inlezen als meester in een OdM 1.0 avontuur. Aangezien ik na de eerste rondjes tegen mijn dochters nu klaar ben als meester te fungeren binnen mijn spelgroep waarmee ik eerder HeroQuest speelde. Het is tijd voor een andere klassieker uit de jaren 80 dus we gaan "upgraden" naar OdM 1.0 :)

    Maar als ik de kaarten lees en onderzoek doe in de wereld zie ik allemaal dingen die gebeurd zijn in Avonturië in de afgelopen 30 jaar.

    Iets wat voor iedereen die altijd nog gespeeld heeft simpel is als bijvoorbeeld "Hal" is bijna niet terug te vinden ik weet inmiddels dat het een kong was maar waneer en waar en hoe kan ik niet terug vinden.

    Is er ergens een Wiki waarin het "grote verhaal" tussen OdM 1.0 tot OdM 5.0 zijn gezet?

    Ik heb ernaar gezicht maar kan ze niet vinden.

    Als 5.0 straks uit is wil ik mijn kijken of de helden waarmee we nu spelen om te zetten zijn naar 5.0 :) maar maak eerst maar 5.0 maar eens echt af in het Nederlands. Dan maken wij eert wel helden in 1.0 die ook wat voor elkaar kunnen krijgen :)

  • Hoi Berend Jan,

    Welkom bij het Oog des Meesters.

    Er is zeer zeker veel gebeurd in de afgelopen 35 jaar, de wereld van Avonturië is heel uitgebreid geworden en heet in OdM5 Aventurië. Bijna het hele continent is beschreven, vele steden en dorpjes, bergen en bossen. Ook zijn er veel personages en hele dynastieën beschreven in de afgelopen decennia. Maar dat is voornamelijk in het Duits opgetekend. Ik denk dat je weinig Nederlands bronmateriaal gaat vinden.

    Zelf gebruik in de website de.wiki-aventurica.de om informatie te vinden over alles wat met het Oog des Meesters te maken heeft, en https://www.deepl.com om heen-en-weer te vertalen tussen Duist en Nederlands (vroeger op school niet zo goed opgelet bij Duits).

    Helaas weet ik geen bron waar het "grote verhaal" staat, Ik vrees dat die ook niet bestaat, het hele universum is geleidelijk ontstaan in meer dan 30 jaar en is nu immens groot.

    Stel je blijft met dochters in de buurt van het Zwarte Everzwijn, bij Gratenfels in de regio Nordmarkendan kun je op zogenaamde regio-wiki's meer (achtergrond)informatie vinden. Wil je liever iets over Kosch weten, of Lieflijk Veld? Maar helaas alles is in het Duits.

    Voordat OdM5 uitkomt, wat nog wel even kan duren vrees ik, kun je nog gewoon lekker in de oude wereld van OdM1 blijven, kijk eens op deze fansite.

    Je kunt hier ook al je vragen stellen, er lopen hier mensen rond met heel veel kennis over Avonturië/Aventurië.

    Mijn antwoord is niet meer dan wat ik denk te weten over dit onderwerp, Misschien dat iemand anders wel weet over een goede Nederlandstalige bron over OdM.

  • De Duitse wiki heb ik inmiddels ook gevonden evenals de "google maps" kaart daar heb ik een geschiedenis boek gevonden (natuurlijk in het Duits) Geschiedenis boek. Maar ook die is weer ontzettend uitgebreid. En dus weer erg Duits gemaakt :)

    Ik heb in alle twee al wat zitten spitten, maar het is inderdaad erg uitgebreid en elk ditje en datje is beschreven. Een wat minder uitgebreide samenvatting zou ik waarderen dan wel in het Duits dan wel in het Nederlands maar dat zit er denk ik even niet in.

    Via de Nederlandse fansite heb ik veel info kunnen uitpluizen etc. We hebben de startkit en de meesters tools maar ook OdM professional (ik meen dat dat de 2.0 versie is) als boeken heb ik het zwarte everzwijn en al en de andere boeken heb ik via de NL fansite gedownload. Dus voorlopig is er ruim voldoende te doen.

    Aanstaand weekend staat het bevrijden van Sylvana op het programma :) dan zijn we weer een stukje verder in de wereld van het rollenspel.

    Ow en ik dacht dat de NL 5 versie er nu wel heel spoedig aan zat te komen. Nouja ik verveel me voorlopig niet.

    Einmal editiert, zuletzt von Berend Jan (17. April 2019 um 14:15) aus folgendem Grund: link gevonden

  • Wow, dat geschiedenisboek 8| kende ik nog niet. Duitsers en bondig dat zit er niet in ;), met hun gründlichkeit is alles uitgebreid en tot in de kleinste details uitgewerkt.

    Mijn advies zou zijn: pak er uit wat je wilt.

    Ik gebruik nu de google maps voor Avonturië om een reis voor te bereiden maar ik ga niet precies kijken wie er de burgermeester is of welke graaf nu weer zijn onderdanen onderdrukt. Maar natuurlijk kun je er ook helemaal induiken. Dat is het mooie van het Oog des Meesters, het is jouw avontuur: gebruik wat je wilt gebruiken, negeer wat je niet nodig hebt en pas iets aan als dat beter uitkomt.

    Wat OdM5 betreft, ik ben een beetje bevooroordeeld (understatement van de maand) maar mijn inschatting is dat het op zijn vroegst komende zomer is dat het Regelboek het levenslicht zal zien. Maar dat maakt niks uit, zoals je zelf al zegt, er zijn genoeg avonturen om te spelen. Veel plezier met het bevrijden van Sylvana.

  • Ik zag deze post puur toevallig, ietwat verdronken tussen alle Duitstalige posts. Voor hetzelfde geld had ik ze nooit opgemerkt.

    Moet dit niet naar het Nederlandstalige forum verplaatst worden?

    Ik weet alleen niet hoe dit moet... Luc of Kennin kan één van jullie dit verplaatsen?...

    Edit: O ja, voor ik het vergeet: welkom, Berend Jan! :)

  • Ik heb hier geen moderatierechten. Luc hoogstwaarschijnlijk ook niet.
    Maar inderdaad: welkom Berend Jan! :gruntcool_1:
    Voortaan kan je je vragen misschien beter stellen in het Nederlandstalige gedeelte. :zwinker:

    ======================================================

    Sinjoor Elegast Vandervenga, ehem. Kuslik-Galahan
    Oberst des Ordens des zweifach geheiligten Famerlors.

    DVD-Profiler