Is er een poolnacht in Aventurië?

  • Is er op Aventurië spraken van een evenaar en/of een noordpool?

    Er wordt in de boeken (die ik gelezen heb) gesproken over verschillende klimaten, van het koude Noorden en het warme Zuiden. Is er ook iets geschreven over licht en donker? Is er een gebied in Aventurië waar, zoals bij ons op aarde, het in de winter (bijna) altijd donker is en in de zomer het (bijna) altijd licht is? Hebben onze Oosterburen al een boek geschreven over dit fenomeen, aangezien ik heel veel detailregels tegenkom kan ik het me voorstellen dat ook hier al over na is gedacht.

    Weet iemand hier meer over? Het kan natuurlijk ook heel goed dat Aventurië tussen de poolcirkel en de evenaar ligt.

  • Het is irrelevant. Aventurië ligt op een planeet die haast even groot is als de onze, maar beduidend kouder. Het continent ligt vlakbij de evenaar. De poolcirkel - als die er al is, wat ik wel zou denken - ligt ver noordelijk, waar nog geen enkele Aventurijn is geraakt.

    ======================================================

    Sinjoor Elegast Vandervenga, ehem. Kuslik-Galahan
    Oberst des Ordens des zweifach geheiligten Famerlors.

    DVD-Profiler

  • Oho, aha, maar voor heel wat derografen is de vraag niet irrelevant, Kennin! Ik meen dat de vraag over de precieze vorm van Dere nog niet definitief is vastgelegd. Waar baseer je die uitspraken op? Hebt u de geschriften van Spaghistos van Bethana in betrekking genomen? (Sorry maar dat citaat van de vroegere Nederlandse vertaling probeer ik al jaren ergens te gebruiken :blaeh: ) Sinds het Dereglobus-project heeft de bolvorm van Dere natuurlijk een flink streepje voor in de publieke beeldvorming. Maar waar ligt dan de evenaar precies? Zitten we trouwens op het noord- of op het zuidhalfrond met Aventurië? Het is een boeiende vraag die ook in Aventurië leeft - we weten alleszins van één Al'Anfaanse mathematicus die zit te zwoegen op het nog onopgeloste probleem van de lengtegraad-berekening, wat erg veel gevolgen heeft voor de Guldenlandvaart. Maar ik dwaal af.

    Terug on topic:

    Irrelevant is het natuurlijk wel voor het overgrote deel van het continent. Ook de Nivesen kennen geen poolnacht. Toch meen ik mij te herinneren van lange jaren terug dat de Himmelsturm die door Phileasson bezocht werd een poolnacht kende - of toch dat mijn helden die ginds hebben meegemaakt. Als concrete referentie heb ik na wat zoeken gevonden dat "Im Bann des Nordlicht" (regionaal groen boek van DSA4) op p. 151 de Firunsnacht vermeldt, dus onze poolnacht waar de zon 's winters niet meer opkomt, en die te beleven valt vanaf zo'n 100 mijl ten noorden van het Yetiland. Voilà!

    2 Mal editiert, zuletzt von Arne Oeil Noir (18. Februar 2019 um 13:09)

  • Inderdaad.

    De poolcirkel is effectief een stuk groter op Daera dan op onze wereld, toch zeker volgens Dereglobus, dat toch +- als semi-officieel beschouwd kan worden, heb ik de indruk.

    Die poolcirkel loopt ook niet zo symmetrisch als men zou verwachten.

    Hoewel DSA het 'fantastisch realisme' hoog in het vaandel voert, volgt Daera zeker niet alle fysieke wetten van onze Aarde. Het blijft een fantasy-wereld. Alleen al het bestaan op Daera van karmale en astrale energieën en wezens kan voldoen als verklaring daarvoor.

    Merkwaardig genoeg lijkt het zo te zijn dat op het kleinste continent van Daera, Aventurië, toch alle klimaatzones terug te vinden zijn, en wel dichter bij elkaar dan op de andere continenten. Maar ook dat hoeft dankzij de verklaring in de alinea hierboven geen probleem te zijn. :)

    En hoewel de poolcirkels veel groter zijn, en de planeet dus een stuk kouder is als bij ons, maakt dat de woestijnen en jungles toch niet minder heet of zwoel!... :)

    (als is er misschien een smallere 'hete strook' dan bij ons, maar dat zou ik moeten nakijken)

    De verkaring daarvoor kan wellicht alweer hierboven, in het astrale en karmale, gevonden worden.

    PS: Aventurië ligt wel degelijk op het noordelijk halfrond. Of moeten we dat het Firunhalfrond noemen? ;)

    Richting zonnige zuiden kom je dan toepasselijk in het zuidelijk of Praioshalfrond terecht. Dat wordt nog grappig als Aventurijnen ooit in of voorbij zuidelijk Uthuria doordringen, en het richting zuiden/Praios plots weer kouder wordt, en donkerder wanneer het volgens het ritme van het noordelijk halfrond eigenlijk net weer lichter zou moeten worden... :D

    PPS: het Hoge Noorden van Aventurië kent dan wel geen poolnacht zoals ten noorden van Yetiland, het noorderlicht is er wel degelijk gekend! (minstens sinds avontuur B6 uit 1984, Unter dem Nordlicht / Onder het Noorderlicht) :)

    Maar dat noordelicht kan ook dan ook al een stuk zuidelijker voorkomen, als ik me niet vergis. En anders zijn daar weer de astrale en karmale krachten als justificatie. :)

  • Dank jullie allemaal voor de antwoorden.

    Mijn kennis is uitermate miniem merk ik keer op keer, mijn kennis over Aventurië, dat is.

    Het Noorderlicht kende ik al wel uit het oude Avontuur, bedacht me gisteren of er dan ook een poolnacht (en dan ook een middernachtzon) voorkomt. Zolang je op Aventurië blijft kun je die niet waarnemen, maak ik hier uit op.

    Tsadir , het lijkt er inderdaad op dat het Poollicht veel zuidelijker waar te nemen is, http://www.poollicht.be maakt zelfs melding van de kans om het in Nederland en België te zien (helaas, voorlopig niet).

    Kennin , je antwoord is een beetje raar. Waarom zou mijn vraag irrelevant zijn? (Irrelevant: niet ter za­ke doend, zon­der be­te­ke­nis)

    Einmal editiert, zuletzt von Epicurus (18. Februar 2019 um 10:51)

  • je antwoord is een beetje raar. Waarom zou mijn vraag irrelevant zijn? (Irrelevant: niet ter za­ke doend, zon­der be­te­ke­nis)

    Ik heb me inderdaad wat ongelukkig uitgedrukt.
    Ik bedoel ermee dat (bijna?) geen enkele Aventurijn er ook maar enig idee van kan hebben of er een poolnacht bestaat, omdat (haast?) nog niemand zo ver noordelijk is gereisd. De vraag stelt zich dus niet voor de binnenspelse, Aventurijnse achtergrond.

    Ik bedoel er natuurlijk *NIET* mee dat de vraag in se irrelevant is.

    ======================================================

    Sinjoor Elegast Vandervenga, ehem. Kuslik-Galahan
    Oberst des Ordens des zweifach geheiligten Famerlors.

    DVD-Profiler

  • Aurora borealis treedt niet enkel op binnen de poolcirkel. In 99% van de gevallen wel, natuurlijk.

    ======================================================

    Sinjoor Elegast Vandervenga, ehem. Kuslik-Galahan
    Oberst des Ordens des zweifach geheiligten Famerlors.

    DVD-Profiler

  • Als ik het puntje op de i zet moet ik wel zeggen: neen, in Aventurië is er de-fi-ni-tief geen poolcirkel.

    Op Daera vast wel, maar dat is naar mijn weten nog nooit officieel bekend gemaakt. Maar ik ken dan ook enkel Aventurië. De rest van de continenten ken ik niet.

    Dat jij Aventurië niet kent, daar is niks mis mee, hoor! Daar heb je dan kenners voor, zoals Tsadir, Arne, Feytalar of ondergetekende! Wij beantwoorden dolgraag al je vragen!

    ======================================================

    Sinjoor Elegast Vandervenga, ehem. Kuslik-Galahan
    Oberst des Ordens des zweifach geheiligten Famerlors.

    DVD-Profiler