Regelwerk Hoofdstuk 2 Schrijfwijze Proeven

  • Ik ben nu bezig met Hoofdstuk 2 door te pluizen en kom daar drie keer het onderdeeltje "Schrijfwijze" tegen en een keer in een kader.

    Zitat

    De schrijfwijze is Talent (Toepassingsgebied), dus bv. Zintuigen (Waarnemen).

    Schrijfwijze: Vergelijkingsproef Vaardigheid (Toepassingsgebied) tegen Vaardigheid (Toepassingsgebied); bijvoorbeeld Verbergen (Zich verstoppen) tegen Zintuigen (Waarnemen).

    Schrijfwijze: Proeven op Vaardigheid (Toepassingsgebied); bijvoorbeeld proef op Lichaamsbeheersing (Springen).

    Schrijfwijze: Vaardigheid (Toepassingsgebied), Tijdsinterval; bijvoorbeeld Metaalbewerking (Gousmid), 4 uren.

    Ik snap dat dit ook in het originele Duitse boek zal staan maar waarom?

    :?:Is dit niet een beetje te veel van het goede. Volgens mij is zonder deze uitleg het ook prima duidelijk als in het vervolg van het boek wordt uitgelegd hoe een proef werkt.

  • Het gaat hier drie keer om een andere schrijfwijze, telkens bij een ander soort proef

    Succesproef Lichaamsbeheersing (Springen)
    Vergelijkingsproef Verbergen (Zich verstoppen) tegen Zintuigen (Waarnemen)
    Verzamelproef Metaalbewerking (Goudsmid), 4 uren

    Dat is dan redelijk gestructureerd en telkens met een voorbeeldje, wat door wel wat mensen geapprecieerd wordt. Bij Talenten wordt dit inderdaad meer in detail uitgelegd, aan de andere kant is het wel de bedoeling dat je de verschillende proeven begrijpt na het lezen van de Basisregels.

  • Sorry maar om in het boek op te nemen wat de schrijfwijze zou moeten zijn is in mijn ogen een overdosis informatie.

    Schrijfwijze staat in het rijtje met uitleg over wanneer een proef lukt en mislukt, wanneer het een blunder en een uitzonderlijk succes is, dat zijn de dingen die je als speler en meester wilt weten. Maar schrijfwijze?:/

    Kijk zelf eens naar je drie varianten, daar staat drie keer het zelfde

    Vaardigheid (Toepassingsgebied)

    Logisch dat bij een Vergelijkingsproef er een vaardigheid met een andere wordt vergeleken. Bij de verzamelproef kan een tijdslimiet worden ingesteld. Dat is alles.

    Er zullen vast mensen zijn die het appreciëren maar bij deze: er is er ook één persoon die het minder waardeert.

  • Ik begrijp dat je dit zelf wat storend vind, maar we hebben met allerlei andere zaken rekening te houden :)

    - Er zijn mensen voor wie dit een help is,

    - dit vind je ook terug in de andere versies en ik kan een aantal zaken veranderen, maar dan vind ik de kwestie van het automatische VaP een betere

    - het regelwerk gaat niet enkel gebruikt worden als leesboek, maar ook als opzoekboek, en dan moet bij elk item alle nodige info te vinden zijn