Regelwerk Hoofdstuk 2 blz.23 kol.1

  • Het zal wel rechtstreeks uit de Duitse tekst komen en dus vinden de Duitsers het prima maar ik wil er even iets over vragen. Waarover?

    Zitat

    Proeven met restwaarde 0 VaP

    Het kan gebeuren dat een held een succesvolle proef aflegt, maar er geen VaP overblijven omdat hij ze allemaal heeft moeten opgebruiken om de worpen te compenseren of dat de VaW 0 is. In dit geval wordt de proef steeds beschouwd als geslaagd met 1VaP als restwaarde (en hierdoor een KwG van 1 hebben). Dit is met name belangrijk bij de later voorgestelde verzamelproeven, omdat daar bij de succesvolle proeven alle vooruitgangen een rol spelen.

    Waarom krijgt iemand die 0 VaP heeft aan het eind van de proef plotseling een punt erbij? Dit is raar.

    Maar het is ook - denk ik - onnodig. Want deze regel is bedacht om bij verzamelproeven genoeg punten te krijgen, toch? Zoals ik het lees zijn er voor die verzamelproef KwG's nodig. En het maakt niks uit of je 1 VaP hebt of 0 VaP, die leveren in beide gevallen 1 KwG op (volgens de tabel)


    :?:Mijn vraag is: waarom de vreemde (en ik denk onnodige) toevoeging dat 0 VaP een puntje erbij krijgt? (je krijgt evenveel KwG)

    (misschien is er nog een regel die ik over het hoofd heb gezien waarvoor dit nuttig is:-/)

  • Dat is een erg goede vraag. Mogelijk is dat nog een overblijfsel van pre-KwG-tijden, en mag dit worden aangepast.
    We zullen het aan Ulisses vragen!

    ======================================================

    Sinjoor Elegast Vandervenga, ehem. Kuslik-Galahan
    Oberst des Ordens des zweifach geheiligten Famerlors.

    DVD-Profiler

  • Even nagekeken in de Engelse versie (die is vaak duidelijker op regeltechnisch gebied). Daar is de regel reeds aangepast en wordt het automatisch verkregen VaP niet meer vermeld.

    Zoals ik het doorheb stond er oorspronkelijk in de tabel dat 1-3 VaP recht gaf op 1 KwG

    Daarna is de tabel aangepast : 0-3 VaP geeft recht op 1 KwG, maar is men vergeten de regeltekst zelf aan te passen.

    Ik pas deze avond de tekst aan op basis van de Engelse versie.

    Dankjewel voor de tip. Wij zijn pas later meer gaan vergelijken met de Engelse editie bij regeltechnische vragen of onnauwkeurigheden. Vooral blijven doorgeven als iets onduidelijk is.