• Orken of orks 1

    1. orken (1) 100%
    2. orks (0) 0%

    In mijn andere bijdrage heb ik me al verexcuseerd, vandaar dat ik meteen begin met mijn tweede "pet peeve":

    Ik zou graag willen laten weten dat ik een groot voorstander ben dat het meervoud van een ork "orken" is. Jullie hebben al duidelijk gekozen voor "orks" maar ik probeer hier toch in een laatste poging jullie te laten inzien dat dat een dwaling is die nog recht gezet kan worden.

    Of ben ik een eenzame dwaas?


    ps. om misverstanden te voorkomen, ik ben hier nog geen week actief. De tekst is vrolijk bedoeld, de term dwaling is een overdrijving mijnerzijds. De oproep om orken te gebruiken is wel serieus.

  • Je bent geen dwaas, hoor.

    Ork - orken = synoniem voor orca.
    Ork - orks = fabelachtig humanoïde wezenheid.

    Officiële Nederlandse woordenlijst (Groene Boekje) over ork.

    Hier kan je duidelijk het verschil zien. De semantische verklaring van het woord staat er uitzonderlijk in, omdat ork in het meervoud anders is als we het hebben over de tandwalvis of over de aardman.

    Vermits wij toch sterk neigen naar het correcte Nederlandse taalgebruik, en het hier een duidelijke en uitgemaakte casus is, denk ik niet dat er een punt kan zijn voor "orken".

    Natuurlijk mag jij aan je eigen speltafel "orken" zeggen. Geen enkel probleem.

    ======================================================

    Sinjoor Elegast Vandervenga, ehem. Kuslik-Galahan
    Oberst des Ordens des zweifach geheiligten Famerlors.

    DVD-Profiler

  • Mag ik nog even als afsluiter opperen:

    Doe zo voort, Epicurus! Wij waarderen je feedback enorm, ook al zijn we het soms niet eens!
    Maar toch: echt super! :lol2:

    ======================================================

    Sinjoor Elegast Vandervenga, ehem. Kuslik-Galahan
    Oberst des Ordens des zweifach geheiligten Famerlors.

    DVD-Profiler