Regelboek UPDATE 1

  • Hier kan je de vooruitgang van de edit volgen en vind je de Changelogs terug (Document dat vertelt wat er verandert van de vorige naar de volgende versie). De update vertelt wat er naar Duitsland vertrekt om nagekeken te worden, niet wat er volgende keer bijkomt. Qua Regelboek zou dat wel moeten kloppen, de andere zaken is telkens afwachten.

    Regelboek:

    Aangepast :

    - enkele items in de inhoudstafel,

    - HS 5: Culturen alfabetisch gerangschikt

    - HS 6: Beroepen alfabetisch gerangschikt

    - HS 7: Voor- en Nadelen alfabetisch gerangschikt

    - HS 8: Talenten en Verworvenheden alfabetisch gerangschikt

    Een aantal foutjes weggewerkt uit hfdst 8

    Proeflezen :

    - Aanpassingen in hfdst 1

    Veranderingen :

    - Wildnislaufer : Woudloper is Wyldloper geworden

    Andere :

    - Heldenwerk 1 tot 4 toegevoegd

    - Kleine kaart Aventurië toegevoegd

    - PreGen personages toegevoegd

    Einmal editiert, zuletzt von Luc (13. August 2018 um 19:28)

  • Oorspronkelijk was de term ook vertaald als woudloper, maar in het het uitbreidingsboek over de Aventurijnse Goden kan je binnen de Firun-stromingen een 'Waldläufer' spelen, zijnde een woudloper. Dat liet ons zoeken naar een andere term voor 'Wildnislaufer'. Het Engelse 'Wyldrunner' gaf de nodige inspiratie.

  • Ik weet niet waar ik opmerkingen over Hoofdstuk 1kwijt kan, vandaar dat ik hier het maar mededeel.

    Laat even weten of iemand van de redactie dit gelezen heeft en het meegenomen wordt door jullie.

    Ook opmerkingen over Inhoud (pagina 2) en Voorwoord (pagina 4)


    Pagina Tekst versie 8.5 Mijn opmerking
    2
    Inhoudstafel
    Inhoud [zonder tafel erachter, lijkt me een germanisme]
    4 kol1
    OdM leeft door zijn creatieve fans
    OdM leeft dankzij de creatieve fans
    4 kol1
    De vijfde uitgave van OdM moet enerzijds al die liefdevol verkregen details bijhouden bijhouden->behouden?
    4 kol2
    en verstaanbaar te formuleren verstaanbaar -> Beter: Duidelijk, helder, begrijpelijk
    4 kol2
    Uitvoerige regelomschrijvingen zullen in uitbreidingen verschijnen en verdiepen daar de hier aangehaalde procedures. laatste deel zin is onduidelijk.
    4 kol2
    ...voor de publicatie van enquêtes... onduidelijk wat er bedoelt wordt.
    4 kol2
    betaregelgeving beta-regelgeving of bèta-regelgeving
    4 kol2
    Alex Spohr (voor de redactie) voor -> namens
    5 kol1
    naam «Zwart Oog» hier staan » en « omgekeerd
    6 kol1
    Wie reeds ervaring heeft met rollenspelen op de computer reeds -> al
    https://www.taaltelefoon.be/al-reeds
    Voorstel: alle "reeds" vervangen door "al", tenzij het een tekst is van een ambtenaar of een oude man die iets zegt of op een andere manier toepasselijk is om erg formeel te zijn.
    6 kol2
    kan je officiële avontuurboeken aankopen aankopen -> Nederlanders zeggen “kopen”
    6 kol2
    die een overzicht bevat die -> dat (verwijst naar een onzijdig woord (het))
    7 kol2
    de gloeiend hete zon de gloeiendhete zon (aan elkaar geschreven) [ook pagina 106]
    9 kol1
    kort geleden kortgeleden (aan elkaar geschreven)
    9 kol1
    het land van de 12.000 Goden twaalfduizend geen cijfers maar letters
    10 ...verschaft je een snel overzicht
    verschaft je een overzicht
    zonder het woordje snel
    11 luitenanten
    luitenants
    11kol2 Hun reis leidt hen doorheen Alriksvoorde
    doorheen -> door
    Voor veel Nederlanders is denk ik doorheen vreemd en wordt alleen "door" gebruikt. In de tekst komt "doorheen" dertien keer voor en in de alle gevallen zou ik het vervangen door "door".
    12 kol2
    en of we hier voor betaald worden hier voor of hiervoor (los of aan elkaar geschreven)?
    13 kol1
    het opvallende spoor van de zwartpelzen doorheen een nabij gelegen bos doorheen -> door [zie hierboven]

    13 kol1
    het opvallende spoor van de zwartpelzen doorheen een nabij gelegen bos nabij gelegen of nabijgelegen (los of aan elkaar geschreven)?
    14 kol1
    Meer daarover kan je nalezen in het HOOFDSTUK Godenwerken op pagina ##. hoofdstuk (geen kapitalen)
    Komt op meerdere plekken voor, ik vermeld alleen deze.
    14 kol2
    Boven hoort je de kelige stem van een ork hoort -> hoor, zonder T
    14 kol2
    of om reeds bestaande vaardigheden te verbeteren reeds -> al [zie boven voor meer uitleg]
  • Pagina Tekst versie 8.5 Mijn opmerking Mijn reactie
    2 Inhoudstafel Inhoud [zonder tafel erachter, lijkt me een germanisme] Akkoord
    4 kol1 OdM leeft door zijn creatieve fans OdM leeft dankzij de creatieve fans Akkoord
    4 kol1 De vijfde uitgave van OdM moet enerzijds al die liefdevol verkregen details bijhouden bijhouden->behouden? Akkoord
    4 kol2 en verstaanbaar te formuleren verstaanbaar -> Beter: Duidelijk, helder, begrijpelijk Akkoord
    4 kol2 Uitvoerige regelomschrijvingen zullen in uitbreidingen verschijnen en verdiepen daar de hier aangehaalde procedures. laatste deel zin is onduidelijk. Uitvoerige regelomschrijvingen zullen verschijnen in uitbreiding. Daar zullen ze meer in detail worden behandeld.
    4 kol2 ...voor de publicatie van enquêtes... onduidelijk wat er bedoelt wordt. Daarom begonnen we al lange tijd voor publicatie met enquêtes. Bovendien introduceerden we de beta-regelgeving op de "Role Play Convention 2014".
    4 kol2 betaregelgeving beta-regelgeving of bèta-regelgeving Akkoord
    4 kol2 Alex Spohr (voor de redactie) voor -> namens Akkoord
    5 kol1 naam «Zwart Oog». hier staan » en « omgekeerd Akkoord. Dit moet echt overal gebeuren. In Duitsland wordt dit omgekeerd gebruikt. Dat moet bij ons worden aangepast.
    6 kol1 Wie reeds ervaring heeft met rollenspelen op de computer reeds -> al https://www.taaltelefoon.be/al-reeds. Voorstel: alle "reeds" vervangen door "al", tenzij het een tekst is van een ambtenaar of een oude man die iets zegt of op een andere manier toepasselijk is om erg formeel te zijn. Akkoord
    6 kol2 kan je officiële avontuurboeken aankopen aankopen -> Nederlanders zeggen “kopen” Akkoord
    6 kol2 die een overzicht bevat die -> dat (verwijst naar een onzijdig woord (het)) Akkoord
    7 kol2 de gloeiend hete zon de gloeiendhete zon (aan elkaar geschreven) [ook pagina 106]
    9 kol1 kort geleden kortgeleden (aan elkaar geschreven) onlangs
    9 kol1 het land van de 12.000 Goden twaalfduizend geen cijfers maar letters Akkoord
    10 ...verschaft je een snel overzicht verschaft je een overzicht zonder het woordje snel Ok, kan ik mee leven
    11 luitenanten luitenants Akkoord
    11kol2 Hun reis leidt hen doorheen Alriksvoorde doorheen -> door. Voor veel Nederlanders is denk ik doorheen vreemd en wordt alleen "door" gebruikt. In de tekst komt "doorheen" dertien keer voor en in de alle gevallen zou ik het vervangen door "door". Ok
    12 kol2 en of we hier voor betaald worden hier voor of hiervoor (los of aan elkaar geschreven)? hiervoor
    13 kol1 het opvallende spoor van de zwartpelzen doorheen een nabij gelegen bos doorheen -> door [zie hierboven] Ok
    13 kol1 het opvallende spoor van de zwartpelzen doorheen een nabij gelegen bos nabij gelegen of nabijgelegen (los of aan elkaar geschreven)? nabijgelegen
    14 kol1 Meer daarover kan je nalezen in het HOOFDSTUK Godenwerken op pagina ##. hoofdstuk (geen kapitalen) Was al opgenomen in de opmerkingen. Je hebt gelijk.
    14 kol2 Boven hoort je de kelige stem van een ork hoort -> hoor, zonder T Oei! Ja, absoluut.
    14 kol2 of om reeds bestaande vaardigheden te verbeteren reeds -> al [zie boven voor meer uitleg] Ok


    MAAR!
    Dit is maar mijn mening, geen vaststaande zaken.

    ======================================================

    Sinjoor Elegast Vandervenga, ehem. Kuslik-Galahan
    Oberst des Ordens des zweifach geheiligten Famerlors.

    DVD-Profiler

    Einmal editiert, zuletzt von Kennin (5. November 2018 um 14:26)

  • Hoi, Frank,

    Ik had vroeger, tijdens het weekend willen reageren, maar eens in een flow wil je de flow houden, kwestie van toch vlot door het regelwerk te kunnen gaan,

    Eerst en vooral bedankt voor je suggesties,

    we hebben er al enkele opgenomen in het Regelwerk, andere dan weer niet. De bovenstaande lijst van Kennin is niet helemaal correct.

    Bij de volgende update kan je gerust een kijkje nemen.

    Over de plaats: In dit subforum komen mededelingen, dus graag hier geen eigen conversaties starten.

    Spellingsfouten en andere fouten waar geen discussie over nodig is heb ik graag aangeleverd via de google forms die je vindt via Projects/Regelboek/Hoofdstuk##, omdat die dan mooi onder elkaar opgelijst worden en niet ondergesneeuwd kunnen raken onder andere info.

    Zaken waar je graag een discussie over wil opstarten : vertaling van bepaalde regeltermen, stijl, Nederlands/Vlaams, enz... vinden hun plaats bij Woordenlijst/Voorstellen

    Afspraken die voor ons werken en de zaak overzichtelijk houden:

    - discussies zuiver houden: 1 onderwerp per discussie

    - boek, blz, kolom vermelden in de titel vermelden helpt enorm om snel op de bal te kunnen spelen : vb RW (Regelwerk) 253, k1 ...…

    Vriendelijke groeten,

    Luc

  • Hoi Luc,

    Goede nachtrust gehad?

    Sorry dat ik hier het verkeerde heb geplaatst. Maar ik kon nergens vinden waar ik opmerkingen over hoofdstuk 1 kwijt kan (Ik zie alleen de link vanaf hoofdstuk 5.

    Jouw opmerking "via Projects/Regelboek/Hoofdstuk##" begrijp ik niet. De linken op deze website zien eruit als "Proeflezers : Hoofdstuk 5 (Blz. 95 tot 126) - CULTUREN" en de google docs "https://docs.google.com/forms/d/e/1FAI…iewform?c=0&w=1"


    Nogmaals sorry, ik ben nieuw op deze website en ik kan moeilijk dingen vinden, snap ook nog niet hoe de site is opgebouwd/onderverdeeld. Vandaar dat ik Woordenlijst/Voorstellen niet kan vinden. Heb je een link?


    Waar kan ik discussies vinden, want ik ben best wel eigenwijs, graag ook een link, want een beschrijving gaat mij niet helpen, vrees ik.


    UPDATE:

    Goed nieuws, ik leer beetje bij beetje hoe de site werkt. Ik heb de linken gevonden. Kan nu ook hoofdstukken 1 t/m 4 van spellingscommentaar voorzien.


    vriendelijke groet,

    frank

    Einmal editiert, zuletzt von Epicurus (5. November 2018 um 13:20)